Další částí v příručce Cesta k profesionálně řízené organizaci, která vznikla ve spolupráci s Fakultou humanitních studií Univerzity Karlovy, je organizační struktura.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURA
Vztahy v organizacích bývají přátelské a neformální, ale i poměrně formalizované. V obou případech je vždy v závislosti na činnosti organizace třeba důkladně určit skupiny, složky a týmy. Pečlivě vymezit jejich úkoly a cíle, procesní vztahy, komunikační toky i vztahy nadřízenosti a podřízenosti.
Existuje samozřejmě celá řada typů organizačních struktur, vždy je však důležité pečlivě dbát na jasné vymezení pravomocí, odpovědnosti a vzájemných vztahů.
Organizační struktura vaší organizace bude odpovídat především tomu:
- jak jsou nastaveny hierarchické vztahy,
- jakým způsobem je dělena práce, neboli distribuce odpovědnosti,
- jaké úkoly jsou komu přiřazeny,
- jaké koordinační mechanismy uplatňujete (pravidla, mechanismy, plány).
Organizační struktura je dynamická a proměnlivá v čase, hovoří se o organizačních životních cyklech. Zásadním principem je opět dosahování vytyčených cílů při co nejefektivnějším vynaložení lidských a finančních prostředků.
- Každý člověk / každá organizační jednotka má stanovené činnosti k dosažení cíle,
- tito lidé musí dobře chápat své úkoly, povinnosti, odpovědnost, kompetence a procesní vztahy,
- díky tomu probíhá koordinace, řízení a kontrola.
Efektivní a stabilní struktura organizace je velice důležitá pro dosahování cílů, které jste si stanovili na základě vize, poslání a strategického plánu.
Z jakých částí může být složena organizační struktura se dozvíte v příručce Cesta k profesionálně řízené organizaci. Příručku získáte registrací na našem webu o vzdělávání.