Vaše nezisková organizace je značka (brand) a tuto značku je potřeba systematicky budovat. Marketing pomáhá zvyšovat povědomí o vaší značce a toto povědomí přispívá ke zvyšování zájmu o to, čemu se vaše organizace věnuje.
- Dobře prováděná marketingová strategie pomáhá zajistit podporu a finanční dary, přivádí dobrovolníky a umožňuje vaší organizaci dále růst.
- Čím více lidí o vaší organizaci ví, tím více potenciálních donorů a dobrovolníků můžete získat.
V současné době se uplatňují především digitální marketingové strategie, jakými jsou například:
- ProgramGoogle Ad Grants – je formou pay-per-click marketingu a nabízí pro neziskové organizace zdarma reklamy ve vyhledávání Google.
- Video marketing – využívá jedinečné schopnosti videa zprostředkovat emocionální obsah a oslovit širokou skupinu potenciálních dárců. Existuje řada nástrojů, případně organizací, které vám mohou s výrobou a šířením videa pomoci.
- Pro efektivní využití e-mail marketingu je nutné zapojit především kreativitu (obzvláště v předmětu e-mailu, který musí být natolik zajímavý, aby jej lidé otevřeli).
- Social media content – i malá částka investovaná do propagace na sociálních sítích může výrazně napomoci vašemu dosahu, neboť vám umožní cílit na skupinu lidí, u kterých je pravděpodobnost, že o vaše téma budou mít zájem.
- Networking a partnerský marketing – pokud se vám naskytne příležitost, zkuste přesvědčit nějakou známou osobnost, aby na svém profilu na sociálních sítích napsala post o některém z vašich projektů.
Marketingový plán vám pomůže přetvořit misi a cíle vaší organizace do jednotlivých dosažitelných cílů. K marketingu je potřeba přistupovat systematicky, a právě s tím vám může výrazně pomoci marketingový plán.
- Jasně definujte své marketingové cíle.
- Dejte si velmi záležet, abyste co nejvíce znali své publikum.
- Důkladně rozmyslete obsah, který se snažíte předat.
- Zvolte, naplánujte a vytvořte své marketingové strategie.
- Průběžně analyzujte.
Své marketingové cíle definujte jako SMART:
S (specific), tedy konkrétní – cíle musí být formulovány specificky (napsat jeden blog týdně)
M (measurable), měřitelný (zvýšit počet čtenářů o 15 % v příštím půlroce)
A (attainable), dosažitelný (v minulém půlroce se počet čtenářů našeho blogu zvýšil o 10 % při četnosti dva blogy měsíce, je tedy realistické usilovat o navýšení o 5 % při zvýšení počtu článků na jeden za týden)
R (relevant), relevantní (vyšší počet čtenářů blogu přivede více lidí k tématům, kterým se věnujeme, to zajistí vyšší počet příspěvků, dobrovolníků atd.)
T (timely), časově vhodný (jednou týdně budeme publikovat článek na blogu od začátku příštího měsíce)
Rady a tipy:
- Zaměřte se na tvorbu, zveřejňování a rozšiřování obsahu, který vzdělává a upozorňuje na témata, jimž se věnujete.
- Vytvářejte a publikujte posty na sociálních platformách.
- Zasílejte pravidelné (týdenní, měsíční) e-maily svým podporovatelům s informacemi o tom, co vaše organizace dělá a na čem se lidé mohou podílet.
- Pořádejte vzdělávací akce, debaty, semináře, worskhopy, panelové diskuze, ankety...
- A především, nevyhýbejte se veřejnému vystupování, když vás lidé osobně vidí, slyší a vnímají vaše zaujetí pro to, co děláte, máte vyšší šanci, že vás budou chtít podporovat.
Podívejte se na naší nabídku kurzů k tomuto tématu.